Shopping Mall

Tuesday, May 24, 2011

Second Day at PMU

Salam.
Hari ni hari kedua aku berkhidmat di Politeknik Mukah (PMU). Agak
penat. Sebagai staf baru, banyaklah urusan yang kena dibuat. ke hulu,
ke hilir membawa envelop berisi pelbagai borang. Setelah punch in di
Office (JTMK) pada jam 7.20am dan breakfast di kantin PMU, aku dan 2
orang lagi staf baru, En.Hermizul dan Cik Katherine pergi ke Unit
Multimedia untuk mengambil gambar untuk buat kad staf.
Then aku pegi Library untuk fotostat dokumen yang perlu. Jam 10 kami
bertiga berangkat ke Hospital Mukah menaiki van PMU untuk buat medical
check-up. Urusan di Hospital siap jam 3pm. Pastu kami ke mahkamah
majistret Mukah, buat akuan bersumpah..kejap ja siap akuan sumpah tu.
dalam 10 minit ja. Selesai semua urusan kami balik PMU.
Sampai PMU, kami pegi buat emel rasmi PMU di unit IT. x dapat buat
terus, just ambil borang dan bawa ke office JTMK. Sebab kena minta
tandatangan ketua jabatan lagi borang tu.
Sampai JTMK, aku minta kebenaran dengan ketua jabatan untuk keluar
jabatan bsuk pagi, sebab aku plan mau ke Sibu untuk buat Pas Bekerja
(x tau la apa istilah sebenarnya..) di Imigresen. Mukah xda pejabat
imigresen, so kena pegi Sibu. Kenapa kena buat Pas Bekerja pula? Ha..
sebagai warga luar negeri Sarawak, kalau kita masuk ke Sarawak melalui
jalan darat atau udara, kita akan diberi 1 slip PAS LAWATAN (SOSIAL)
oleh imigresen. Slip IMM 114-Pindaan 1/86, yang di atasnya tertulis:
WELCOME TO SARAWAK
(TARIKH TIBA)
Permitted to enter and remain in SARAWAK for
NINETY DAYS (90 days) from date shown above.
Pas Lawatan (Sosial) ni dikeluarkan secara percuma untuk perjalanan ke
Sarawak ja. Pas ni juga tidak boleh digunakan untuk pekerjaan. Selepas
90 hari dari tarikh tiba, kita kena keluar Sarawak. So, bagi pekerja
yang akan berkhidmat di Mukah selama sekurang-kurangnya 3 tahun macam
aku ni, adalah lebih mudah jika memiliki Pas yang sah digunakan untuk
bekerja. Bisuk aku crita lagi pasal Pas tu...InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen anda yang membina./ Thank you for your helpful comment.