Shopping Mall

Saturday, July 16, 2011

Dalat dan Oya

Hari ni kali pertama aku menjejakkan kaki ke Daerah Dalat, salah satu derah dalam Bahagian Mukah, Sarawak. Lebih kurang jam 11 pagi aku dan Mijul gerak ke Dalat. Tujuannya, mau tengok barangan elektrik seperti TV, peti ais dan mesin basuh. Seterusnya membuat perbandingan harga dengan kedai di Mukah. Orang bilang barang di Dalat ni murah, tu yang sanggup turun tuk servay tu.

Pejalanan dari Poli Mukah ke Dalat ambil masa lebih kurang 40 minit. Dekat jak. Sampai jak di Pekan Dalat, kami rehat jap dekat jeti bot ekspress Dalat-Sibu. Kalau mau rasa pejalanan ke Sibu melalui sungai, boleh la naik bot ekspress ni. Pejalanan dari Dalat ke Sibu ambil masa lebih kurang 2 jam. Kalau driving, makan masa 2 jam 40 minit hingga 3 jam. Pas rehat-rehat, kami lunch di satu restoran melayu, lupa suda nama restoran tu.

Bila perut da kenyang, mula la masuk ke kedai-kedai letrik yang ada di Dalat. Ada 3 kedai letrik besar yang sempat kami masuk. Aku cuma mau servay harga fully automatic washing machine, untuk kegunaan isteriku nanti. Setelah berpuas hati dengan pemantauan kami, kami pun berangkat la balik ke Mukah.

Dalam pejalanan balik, kami singgah jap ke Oya, mau tengok rupa Pekan Oya, Sepanjang pejalanan ke Pekan Oya, nampak tanda-tanda keamanan dan kedamaian penduduk di sana. Rumah-rumah kayu yang cantik menghiasi kiri dan kanan jalan. Akhirnya kami sampai ke Pekan Oya. Cuma ada 2 blok kedai papan di tepi jalan. Terasa macam berada di Pekan Kimanis atau Pekan Lama Mesapol (yang sudah terbakar tu).. tapi nampaknya kedai di Pekan Oya ni lagi tua daripada kedai di Pekan Kimanis. Sayangnya, langsung tidak terlintas difikiran ketika itu untuk mengambil gambar keadaan Pekan Oya. Lain kali la datang lagi pi ambil gambar. Selepas tu kami teruskan perjalanan kembali ke Mukah.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen anda yang membina./ Thank you for your helpful comment.